5 sposobów, by przekonać eksperta, że Twój pomysł jest innowacyjny i powinien dostać dofinansowanie
Ludzka wyobraźnia nie zna granic. Przekonał się o tym pewien policjant, któremu zatrzymany przez niego Eric Scott Topalian próbował wcisnąć bilet na mecz New York Jets – Miami Dolphins, by ten go puścił wolno. W tym samym okresie w Polsce przyłapano delikwenta prowadzącego pojazd bez prawa jazdy. Zamiast poddać się karze, zaproponował funkcjonariuszom ćwiartkę świni. Łapówki są popularne w większości krajów na świecie, ale chcąc wywrzeć wpływ na decyzję ekspertów oceniających fundusze europejskie, trzeba uciec się do innych metod. W poniższym artykule przedstawię Ci 5 sprawdzonych sposobów na zwiększenie szansy na otrzymanie dotacji.
Po pierwsze zadbaj o kulturę innowacyjną w swojej firmie
Dotacje unijne pozwalają zdobyć solidne środki na prowadzenie prac B+R oraz wdrożenie innowacji. Dość powiedzieć, że na nabór FENG.01.01-IP.01-001/23 Ścieżka SMART spłynęły 134 wnioski na kwotę kosztów kwalifikowanych 4 555 905 476,75 złotych(1). Nietrudno policzyć, że przeciętna wartość projektu wynosiła prawie 34 miliony złotych! Starając się o takie środki, należy mieć świadomość, że eksperci do spraw oceny wezmą pod uwagę nie tylko sam pomysł, ale także kondycję i struktury Wnioskodawcy. Jeśli chcemy zwiększyć szansę na dotowanie naszych pomysłów, powinniśmy zadbać o kreowanie kultury innowacyjności w naszej organizacji. Co przez to rozumiemy?
- zatrudnienie lub podjęcie współpracy z kadrą naukową,
- korzystanie z konsultacji patentowych,
- podpisanie umowy z jednostkami naukowymi,
- zdobycie odpowiednich partnerów i kontrahentów,
- branie udział w targach i konferencjach,
- rozważenie dołączenia do klastrów i sieci współpracy.
Uporządkowanie tych elementów to pierwszy krok do skutecznego pozyskiwania środków zewnętrznych.
Po drugie odpowiednio projektuj innowacje
W najnowszym rozdaniu funduszy europejskich nacisk kładziony jest na wsparcie innowacji produktowych i procesowych. Dobitnie przekonują o tym dokumentacje do takich naborów jak: kredyt technologiczny, ścieżka SMART, kredyt ekologiczny czy granty na Eurogranty. Typowe, szablonowe działania polegające na zakupie maszyn, urządzeń lub gruntów nie mogą starać się o dotacje. W tym momencie powstaje pytanie, jak właściwie zaprojektować innowację, by zminimalizować ryzyko niepowodzenia?
W literaturze przedmiotu kwestia budowania modeli rozwoju nowych wyrobów lub usług została omówiona na dziesiątki sposobów. Jeśli jesteś ciekawy tych analiz, polecam zajrzeć do publikacji Johna Bowersa i Alireza Khorakiana(2), Jese G. Vargasa-Hernandeza(3), Susan Paul Johnson(4) czy Iama Alama(5). Dają one wiele do myślenia, ale przede wszystkim utwierdzają w przekonaniu, że do tworzenia innowacji warto wykorzystywać metodę skupiającą się na następujących aspektach:
- potrzebach klienta, zarówno tych uświadomionych, jak i nieuświadomionych.
- szerokiej perspektywie łamiącej utarte schematy,
- eksperymentowaniu i testowaniu hipotez.
Tą najważniejszą na początku drugiej dekady XXI wieku jest metoda Design Thinking. Pozwala ona na kreowanie innowacji w większości branż produkcyjnych, cyfrowych i usługowych. Zgodnie z modelem Stanforda wyróżnia ona 5 etapów(6):
- empatyzacja (rozpoznawanie),
- definiowanie problemu,
- generowanie pomysłów,
- budowanie prototypów,
- testowanie.
Wprowadzenie tej metody w działanie firmy wymaga zaangażowania specjalistów, zebrania odpowiednich danych oraz właściwej koordynacji. Skutecznie przeprowadzone projektowanie pozwoli uniknąć wielu pułapek na etapie realizacji, a także przygotować inwestycję w taki sposób, aby maksymalizowała szansę na zdobycie dofinansowania.
Po trzecie dokładnie zbadaj rynek
Gdy masz już pomysł i ubrałeś go w odpowiednie potrzeby inwestycyjne, czas zorientować się, jak na innowację zareaguje rynek. Nie chodzi tu bynajmniej o wyrywkowe wywiady potwierdzające poprawność naszych założeń. Przygotowanie projektu starającego się o dotację wymaga badania:
- działań konkurencji i ich potencjału technicznego,
- szans i ryzyk,
- optymalnego układu kanałów sprzedażowych.
W tym celu warto wykorzystać takie narzędzia jak: analizę SWOT, skanowanie rynku czy modele finansowe. Jeśli zostaną one przeprowadzone i udokumentowane wiarygodnie oraz potwierdzą opłacalność prowadzonych prac B+R, będzie to najlepszy sposób na przekonanie eksperta do wydania pozytywnej opinii o finansowaniu zadania.
Po czwarte walcz o punkty w kryteriach oceny
Kryteria oceny projektów decydują o ostatecznym układzie listy rankingowej. Część z nich jest zero-jedynkowa. Przykładem może być tu przynależność do klastra energetycznego. Albo się jest w jego strukturach, albo nie. Inne dają Ci większe możliwości. Jeśli ekspert będzie brał pod uwagę efekty środowiskowe inwestycji potrwierdzone przez dane z audytu energetycznego, możesz rozważyć jego opracowanie. Ten koszt bardzo szybko Ci się zwróci, gdy ostatecznie wdrożysz innowację i zaczniesz na niej ponadprzeciętnie zarabiać. Wśród kryteriów, które powtarzają się w wielu konkursach i dają realną szansę na pomnożenie liczby punktów, można wyróżnić:
- opracowanie ekoinnowacji,
- opracowanie innowacji cyfrowej,
- pozytywny wpływ projektu na jakość życia społeczeństwa lub włączenia społecznego,
- zatrudnienie specjalistów z odpowiednim wykształceniem i kwalifikacjami,
- zasięg innowacji.
Dokładnie przemyśl, czy możesz swój pomysł wpisać w takie założenia. Jeśli nie widzisz takich szans, to wcale nie oznacza, że ich nie ma. Czasami wystarczy spojrzeć na daną kwestię z innego punktu widzenia.
Po piąte zadbaj o własność intelektualną
Nie mam wątpliwości, że Twoja firma jest dla Ciebie bardzo cenna. Wkładasz w jej rozwój wiele wysiłku, niejednokrotnie poświęcasz każdą wolną chwilę, aby wszystkie aspekty funkcjonowania były dopięte na ostatni guzik. Projektując i wdrażając innowację musisz pamiętać także o odpowiednim zabezpieczeniu swojej własności intelektualnej. Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej definiuje ją jako „efekty twórczej działalności ludzkiego intelektu, posiadające charakter niematerialny, ucieleśnione w materialnej postaci”(7). Już teraz pewnie korzystasz z praw do znaku towarowego czy praw autorskich. Temat jest jednak dużo bardziej skomplikowany. W zależności od specyfiki projektu może być wymagane zbadanie bazy patentowej, zgłoszenie wynalazku czy zabezpieczenie wzorów przemysłowych. Nie zapominaj o tej kwestii, gdyż będzie ona badana przez eksperta do spraw oceny projektów.
Jak to wszystko zrobić?
Mam świadomość, że poprawne przeprowadzenie projektu przez te wszystkie kroki jest bardzo trudne. Nie każda firma dysponuje ekonomistami, prawnikami, rzecznikami patentowymi i rozwiniętym działem marketingu, którzy będą wsparciem dla właścicieli. Niestety zaniechania na tym etapie kończą się najczęściej odrzuceniem wniosku o dofinansowanie na etapie oceny. Właśnie dlatego proponujemy CI naszą pomoc. Jako Liberty Solutions Sp. z o.o. przeszliśmy już niejedną perspektywę finansową. Dobrze wiemy jak zarządzać innowacyjnym pomysłem, żeby ostatecznie przerodził on się w konkretny produkt, usługę lub technologię. Skorzystaj z naszej eksperckiej wiedzy i już dziś zacznij planowanie swojej ekspansji rynkowej!
- Komunikat NCBiR z dnia 12.05.2023 roku.
- Bowers, A. Khorakian, Integrating risk management in the innovation project, „European Jour nal of Innovation Management” 2014, 17/1, s. 25-26.
- J.G. Vargas-Hernandez, Risk or Innovation. Which One Is Far morę Preferable in Innovation Projects?, „International Journal of Marketing Studies” 2010, 2/1, s. 237.
- S.P. Johnson, L.J. Me nor, A.V. Roth, R.B. Chase, A critical evaluation ofthe new service development process, w: New Service Development, eds. J. Fitzsimmons, M. Fitzsimmons, Sagę, Thousand Oaks, CA 2000, s. 18.
- Alam, Removing the fuzziness from the fuzzy front-end ofservice innovations through customer interactions,
- K. Brodnicki, Zastosowanie koncepcji Design Thinking w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, Quarterly Journal No 4/2015 (15), s. 38.
- Własność intelektualna dla przedsiębiorcy. Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa 2020, s. 5.